//formactionto controller implement:::

POVO project verbindt Primair- en Voortgezet Onderwijs

14 februari 2018

Het POVO project: mooie samenwerking tussen Primair- en Voortgezet Onderwijs. Op maandag 5 maart start een veelbelovende proef waarbij docenten uit het Voortgezet Onderwijs (VO) lessen verzorgen in groepen 6, 7 en 8 op basisscholen. Een initiatief van een docententeam van Palmentuin. Docent Hermen Blok is de drijvende kracht achter dit project.


Jan Willem Beverwijk, VO-docent Mens & Maatschappij (foto: Hermen Blok)

"Door VO-docenten te laten lesgeven in hun vakgebied aan onze groepen 6, 7 en 8 verkleinen we de afstand tussen primair- en voortgezet onderwijs voor leerlingen en leerkrachten. We kunnen nog veel van elkaar leren", aldus directeur George Leuver van de Agnesschool. Met VO-docent Jan Willem Beverwijk van Palmentuin vmbo doet hij op maandag 5 maart de aftrap van het project. Mede dankzij de steun van RVKO en LMC Voortgezet Onderwijs/span>, de besturen waar resp. de Agnesschool en Palmentuin onder vallen, en van de Gemeente Rotterdam kunnen zij van start. Het doel is bovenbouwleerlingen te laten wennen aan de manier van lesgeven en de overgang naar het voortgezet onderwijs te vergemakkelijken. Daarnaast is er zoals bekend op veel basisscholen een structureel tekort aan leraren, waar het POVO project met vakdocenten op inspeelt.

Een 3e reden om met het project een brug te slaan tussen primair en voortgezet onderwijs is de behoefte bij beide 'partijen' aan meer frequent en effectief contact. Denk bijvoorbeeld aan communicatie over de aanmeldingen, de manier van werken of de stijl van lesgeven. Het management en docenten van zowel de betrokken basisscholen als de VO-scholen die mee doen aan het project zien de voordelen voor zowel henzelf als - last but not least - voor de leerlingen zelf.

VO-docenten in de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, techniek, beeldende vorming en lichamelijke opvoeding gaan daarom lesgeven in groepen 6, 7 en 8. Zij leren de scholen en de leerlingen in het primair onderwijs beter kennen en verbreden daarmee hun horizon. Voor de leerlingen is het prettig om in de vakgebieden nog meer verdieping te krijgen, en te wennen aan 'de VO manier van lesgeven'. Docent Beverwijk: "Toen ik van het project hoorde, wilde ik graag meedoen. Het lijkt mij zeer horizon-verruimend om te zien hoe het er in het PO aan toe gaat. Het lijkt mij dan ook vooral erg leerzaam om te zien hoe kinderen zich ontwikkelen van PO naar VO. En natuurlijk niet te vergeten, geef ik graag aan zoveel mogelijk kinderen mijn liefde voor het vak maatschappijleer door."

 

Top