4 november: Dag van de Lerarenopleider

4 november 2022

Vandaag brengen wij een ode aan onze ruim 100 #lerarenopleiders op deze mooie #DagvandeLerarenopleider. Maak kennis met de enthousiaste docent Jochem Vosselman en Shagufta Raja, resp. ervaren werkplekbegeleider en docent in opleiding.

Lesgeven wordt wel eens vergeleken met een theateroptreden (Geerts & Van Kralingen, 2013). Als toeschouwer van een voorstelling zie je alleen wat er op het podium gebeurt. Maar zodra je zelf één van de makers bent ontdek je wat er allemaal bij komt kijken, wat er nodig is aan voorbereiding en wat er achter de coulissen gebeurt. Gelukkig worden onze docenten in opleiding goed begeleid door hun persoonlijke “souffleurs”, die wij in de praktijk werkplekbegeleiders, schoolopleiders en instituutsopleiders noemen. In totaal zijn er bij LMC Voortgezet Onderwijs ruim honderd werkplekbegeleiders. Zij begeleiden docenten in opleiding in de dagelijkse onderwijspraktijk.  

Welkom

Jochem Vosselman (29) is daar één van: hij vervult zijn rol als werkplekbegeleider door afwisselend te observeren, te coachen, te stimuleren, te ondersteunen of juist los te laten. Zijn huidige pupil, Shagufta Raja (24), voelde zich meteen vanaf het begin welkom. “De collega's hier op Veenoord School for Sport & Lifestyle zijn heel toegankelijk.“ zegt zij. “Natuurlijk was het even wennen, maar al snel had ik mijn draai gevonden. Ook al ben ik docent in opleiding, ik word gewoon behandeld als volwaardig lid van het team. En dat is heel prettig.”

Feedback

Collega Jochem: “Je merkt dat Shagufta alles in zich heeft om een goede docent te worden. Mijn feedback op lessituaties bespreken we uiteraard met elkaar. Zo heeft zij bijvoorbeeld kunnen ervaren dat niet bij alle leerlingen eenzelfde benadering werkt. Bij de één werkt streng-zijn totaal niet en is een meer persoonlijke benadering - vanuit de ‘ik’ - effectief, bij de ander werkt dat juist weer wel. Dat is een kwestie van ondervinden en hierin leren schakelen. En dat doet ze heel goed. Zelf heb ik door de jaren heen een grote voorliefde ontwikkeld voor vmbo-leerlingen. Je moet hun respect verdienen want dat krijg je niet automatisch omdat je nu eenmaal docent bent. Maar als je hen echt laat zien en merken dat je er voor ze bent en naar ze luistert, gaan ze bij wijze van spreken voor je door het vuur. Die band is heel bijzonder. Het opbouwen daarvan gaat natuurlijk stapje voor stapje en ook die ontwikkeling is in de relatie tussen Shagufta en haar leerlingen mooi om te zien.”

Ambities

In gesprek met Shagufta zelf blijkt al snel dat zij weet wat zij wil en er ook toe bereid is om daar energie en tijd in te steken. Gevraagd naar welke dromen of ambities zij als docent heeft, draagt zij er zonder aarzelen twee aan: “Ik wil mij sowieso in mijn vak Engels blijven bekwamen en vernieuwende lesmethodes toepassen. Maar mijn echte passie ligt bij kansengelijkheid. Ik heb daar een minor in gedaan. Het is helaas zo dat veel mensen neerkijken op het vmbo. Dat is natuurlijk onterecht. Die beeldvorming kan ik niet in mijn eentje veranderen. Wat ik onder andere wel kan doen is ertoe bijdragen dat ‘mijn’ leerlingen weerbaar en trots zijn op wie ze zijn en wat ze doen.” Jochem sluit zich daarbij aan: “Het is fantastisch om te zien als leerlingen die aan het begin van hun schoolcarrière bij ons nog moeite hadden met plannen of samenwerken, of zelfs een achterstand hadden, na vier jaar met een mooi diploma én met een flinke dosis zelfvertrouwen bij ons de deur uitlopen.”

Tip

Shagufta zal naar verwachting volgend jaar afstuderen. Of zij een tip heeft voor aankomende docenten in opleiding? “Ik ga het niet mooier maken dan het is, want het vak van docent kan best zwaar zijn. Benader je leerlingen positief en maak regelmatig één op één een praatje met ze. Dan zul je merken dat ze loskomen. Ook naar collega's toe werkt het als je een open houding hebt. Ik was in het begin heel voorzichtig. Maar al snel merkte ik dat men het juist waardeert als je met ideeën komt en je laat zien dat je iets wilt betekenen voor de school. We hebben immers allemaal hetzelfde doel: het onderwijs nóg beter maken.”

#werkplekbegeleider #schoolopleider #instituutsopleider #lerarenopleider #dagvandelerarenopleider #samenopleiden #Veenoord #LMCVoortgezetOnderwijs


Werken bij LMC Voortgezet Onderwijs?

Heb jij de bezieling van Jochem en Shagufta ook in huis en sta jij open voor een carrière bij LMC Voortgezet Onderwijs (LMC-VO)? Klik dan hier voor de vacaturepagina.

Meer informatie over LMC-VO als leraren-opleidingspartner?

Neem contact op met:
Coen de Rhoter,
Schoolcoördinator Samen Opleiden
LMC Voortgezet Onderwijs
Email: cdrhoter@lmc-vo.nl
Telefoon: 06 3369 1041.

 

Top