Hoe leg je lesstof via de computer uit en hoe motiveer je leerlingen? Dat is niet zomaar een kwestie van even wat informatie op een slide zetten, het vergt ook andere vaardigheden. Soraya Tori, docent Nederlands aan het Rotterdam Designcollege en (docenten)coach van de LMC Academie vertelt hierover.
Soraya Tori
Contact met de leerling
“Mijn lessen voorbereiden doe ik op dezelfde manier. Vooral het bieden van structuur is heel belangrijk”, geeft Soraya Tori aan. “Gestructureerde lessen die heel veel lijken op de lessen die ik op dezelfde manier aanbied in de klas. Ik geef de leerlingen eerst een instructie en we maken samen de eerste opdrachten, later bekijken we de opdrachten online na, zo blijven ze betrokken bij de les.
Leerlingen leven nu in een onzekere tijd, ze weten niet goed wat er gaat gebeuren, zijn veel thuis en binnen. Schoolwerk is belangrijk, maar de connectie met de leerling staat voor mij op één. Daarom bel ik nu meer en vaker leerlingen en vraag: ‘Hoe gaat het met je, hoe kom je je dag door?’ Pas later vraag ik naar het schoolwerk. Het is belangrijk dat ze open en eerlijk kunnen zijn”, vertelt Soraya bevlogen.
Online coaching
Naast haar docentschap begeleidt Soraya LMC-docenten in verschillende coachtrajecten bij de LMC Academie. De LMC Academie is een huisacademie met als doel de professionele ontwikkeling van LMC-medewerkers te ondersteunen.
Via de Academie volgen collega's uiteenlopende opleidingen, cursussen of trainingen. “Veel docenten komen nu uit hun comfortzone en vinden online coaching spannend. Maar als het gesprek op gang is, geven zij aan dat het toch fijn is om elkaar online te zien. Er is toch een verbinding, ook zie je elkaar niet in het echt. Online contact is wel intensiever. Ik plan daarom nu kortere gesprekken, maar wel vaker. Dus om de twee weken een half uur i.p.v. één keer in de maand. Het is gewoon belangrijk dat je de dingen blijft doen die je al deed.”
Meer weten? Lees ook het artikel van Soraya over het traject ‘Coaching on the job’ en de training ‘De Tweede Helft’.