“Lezen moet niet worden aangeboden aan kinderen als een opdracht, een plicht. Het zou moeten worden aangeboden als een cadeau.” - Kate DiCamillo (kinderboekenauteur)
Deze week is de tiende editie van de Week van het Nederlands. Tijdens deze week wordt jaarlijks, in Nederland en bij onze zuiderburen, de veelzijdigheid van de Nederlandse taal gevierd. En hoe kan dat beter dan met mooie, leuke, inspirerende, leerzame, ontroerende of spannende boeken? Het is niet toevallig dat het samenvalt met de start van de Kinderboekenweek. Voor iedereen, van jong tot oud: lezen is zinvol en leuk! Eerder deze week namen we een kijkje bij Lyceum Kralingen, één van onze 23 VO-scholen.
Brugklassers zoeken het zelf uit
Op de eerste schooldag van de Week van het Nederlands pakt op Lyceum Kralingen een brugklas een treffend cadeau uit: elke leerling krijgt een pakje van Donner. Een grote verrassing is de inhoud niet: de leerlingen hebben de boeken zelf uitgezocht. Na een paar minuten rumoerig enthousiasme kun je een speld horen vallen. Er wordt gelezen, zeker drie kwartier achter elkaar. Hier nodigt de omgeving dan ook nadrukkelijk toe uit: leerlingen zitten op banken, tussen boekenkasten en planten in een gezellig aangekleed leeslokaal verlicht door leeslampen.
Boekpromo
Docent Nederlands Lara van Lent licht toe: vorig jaar hebben we hier op school dit leeslokaal ingericht om een leescultuur te creëren en de leesmotivatie te bevorderen. Intussen leest de hele school een uur in de week: elke klas wordt dan hier ingeroosterd. Dit jaar wilden we het leeslokaal op een leuke manier openen. Hiervoor hebben we Donner met een pop-upstore uitgenodigd. In de lessen heb ik mijn leerlingen gevraagd een top drie te maken van boeken die ze zouden willen lezen. Dit lukt niet bij iedereen zomaar. Zelf begin ik mijn les met een boekpromo over één of twee boeken die ik heb gelezen. Als er een trailer van is, laat ik die zien. Het was erg leuk om te merken dat de boeken die in mijn pitches aan bod waren gekomen – zoals Zeis van Neil Shusterman en de boeken uit de Slash-serie – ook daadwerkelijk meer zijn gekozen in de Donner pop-up store.
Voorlezen en bespreken
Iedere klas had een heel uur in de winkel. Sommige leerlingen wisten direct welk boek ze wilden kiezen, anderen hadden een vol uur nodig. De leerlingen gingen secuur te werk: van minimaal hun top drie lazen ze in opdracht van hun docent behalve voor- en achterkant de eerste drie pagina’s. Op de banken verzamelden zich groepjes leerlingen die elkaar stukjes uit de boeken gingen voorlezen. Ook nu praten de leerlingen aan het eind van uur druk met elkaar over de boeken die ze aan het lezen zijn.
Aanstekelijk
Bij de deur wacht intussen een volgende klas. Het enthousiasme van de brugklassers werkt aanstekelijk. Bij het naar binnen lopen, worden jaloerse opmerkingen gemaakt: “Wij willen ook wel een boek,” “Hee, heb jij Miss Dakloos?” “Dit is echt ziek. En wij moeten kiezen uit die suffe kasten ☹” Een tip voor volgend jaar is kortom om dit leesfeestje uit te breiden naar de bovenbouw 😊.
Meer weten
Klik hier voor meer info over de Week van het Nederlands
Klik hier voor meer info over Lyceum Kralingen