Visie en meerjarenbeleid 2014 - 2018

Middelen

Wij faciliteren goed onderwijs

In een organisatie als LMC eist het onderwijsbeleid de centrale plaats in het strategisch beleid op. Huisvesting, de verworvenheden van de digitale wereld en pr en communicatie zijn daarin ondersteunend en faciliterend. We leggen er daarom hier niet het accent op, al was het maar omdat we vinden dat het werken aan een effectieve en efficiënte inzet van deze middelen vanzelfsprekend hoort te zijn. Dat impliceert dat we daar -voor zover die vanzelfsprekendheid nog in het verschiet ligt- hard aan blijven werken door bijvoorbeeld stevig te blijven inzetten op de kwaliteit van de ondersteunende dienstverlening ten behoeve van scholen, leerlingen en medewerkers. Een goed functionerende planning & controlcyclus is daarvoor de ruggengraat.

Ambities

We willen in 2018 beschikken over een goed functionerende, betrouwbare en flexibele ondersteuningsorganisatie die ons op alle niveaus in staat stelt om -met de juiste informatie- de goede keuzes te maken. Een ondersteuning die de organisatie in control houdt, die voorkomt dat we ons laten verrassen, die -kortom- de risico's van het dragen van verantwoordelijkheden beheersbaar maakt. Maar ook een ondersteuning die het onderwijs, de scholen helpt om beter te worden.

Resultaat

• Huisvesting/facilitair

In 2013 is een start gemaakt met de herschikking of clustering van vestigingen. Nevendoel van de herschikking is de in gebruik zijnde m2 in lijn te brengen met het aantal leerlingen zo mogelijk of zo nodig te reduceren en tegelijkertijd meer investeringsruimte voor de kwaliteitsverbetering van de leeromgeving te creëren. We willen daartoe onder meer inzetten op verduurzaming van de exploitatie van de gebouwen maar ook door te onderzoeken in hoeverre de zgn. "doordecentralisatie" gunstig kan zijn voor het bereiken van deze doelen. In het in 2014 te ontwikkelen strategisch huisvestingsplan worden de doelen voor de komende jaren nader uitgewerkt, rekening houden met het gecompliceerde Rotterdamse speelveld waarin gemeentelijke en bestuurlijke agenda's niet altijd synchroon lopen. Verhogen van de aantrekkelijkheid van huisvesting en faciliteiten van het beroepsgericht VMBO en het Praktijkonderwijs verdienen onze extra aandacht.

• ICT

Een moderne informatie- en communicatie-infrastructuur is een belangrijke randvoorwaarde voor goed onderwijs (én een effectieve bedrijfsvoering). Onze leerlingen zijn in een digitale wereld geboren en ervaren daarin een grote vanzelfsprekendheid. ICT leermiddelen spelen steeds meer in op maatwerk en brengen gepersonaliseerd leren dichtbij. Een steeds weer up-to-date ICT basis-infrastructuur moet op alle scholen beschikbaar zijn en vooral efficiënt georganiseerd. Met het inzetten van ICT in het onderwijs willen de scholen van LMC de komende jaren flinke stappen zetten.

• PR, Communicatie

Bij het organiseren van meer samenwerking en gezamenlijkheid zijn uitstekende communicatiemiddelen onmisbaar. Onze verscheidenheid aan scholen verdient eigen profilering, maar achter deze voorkant moet een efficiënte communicatie-infrastructuur werken. Voor samenwerking, kennisdelen en elkaar meer kennen breiden we de communicatievormen en -middelen die dat goed faciliteren flink uit.

 

We weten hoe we er financieel voor staan

Doelmatig sturen met financiële middelen is een noodzaak voor iedere organisatie. De begroting, op school- en op concernniveau, is leidend voor de uitvoering van haalbaar beleid en is daarmee een van de belangrijkste instrumenten waarover directeuren en bestuur beschikken. Jaarrekening en jaarverslag zijn de instrumenten waarmee we verantwoording afleggen. Een goed werkende planning & controlcyclus is onontbeerlijk, net als de instrumenten die we gebruiken voor de verdeling van de financiële middelen over de scholen.

Nu de economie weer wat lijkt aan te trekken, verwachten wij een lichte groei van de financiële middelen als we er in slagen het aantal leerlingen op niveau te houden. Maar we verwachten ook dat we vaker met incidentele middelen te maken krijgen en dat de er over de financiële effecten van de invoering van passend onderwijs nog even onzekerheid blijft. Eens te meer reden om te blijven inzetten op versterking van de bedrijfsvoering, maar ook op de versterking van het ondernemerschap in de organisatie: de beschikbaarheid van incidenteel geld doet een groter beroep op flexibiliteit en creativiteit van alle lagen in de organisatie. En het vraagt om betrouwbare en goede beheersinstrumenten.


Ambitie
Onze ambitie is duidelijk: de begroting, op alle niveaus in onze organisatie, willen we meer dan voorheen de financiële vertaling laten zijn van ons beleid. Onze ambitie is gericht op het faciliteren van het onderwijsproces met zoveel mogelijk geld. Ook al ligt veel van de begroting al vast in lopende, personele en materiele verplichtingen. In het verlengde hiervan willen we de jaarstukken een adequate verantwoording laten zijn van wat we hebben gerealiseerd van de beleidsvoornemens en van de begroting.

We willen de voorspelbaarheid van de financiële ontwikkelingen op alle niveaus vergroten zodat we ons niet meer laten verrassen zoals dat in voorgaande jaren gebeurde.

We willen een gezonde financiële huishouding hebben en houden. Gezond betekent in dit geval dat we binnen de normen van de commissie Don blijven, dat we ons aan onze begroting houden (op school- en op LMC-niveau). We zetten in op interne afspraken of regels over investeringen, over de verhouding overhead / uitvoering, over onderlinge solidariteit en over hoe we willen om gaan met begrotingstekorten en -overschotten.

ResultaatIn 2018 hebben we volledig uitgekristalliseerd financieel beleid waarin onder meer is vastgelegd hoe we om willen gaan met
• allocatie van middelen
• investeringen
• ruimte voor innovatie en onderwijsontwikkeling
• bovenschoolse voorzieningen
• begrotingstekorten en -overschotten
• treasury
• scholen in meerjarige financiële problemen.

We werken met betrouwbare meerjarige begrotingen maar ook met prognoses t.a.v. de financiële ontwikkelingen op korte en middellange termijn.
Begin 2015 willen we het financieel beleid op papier hebben zodat we aan onze ambities ook een planning kunnen koppelen. Voor de goede orde: op het moment dat we dit schrijven werken we al aan een groot aantal onderdelen van dit beleid.

 

Top