Visie en meerjarenbeleid 2014 - 2018

Onderwijs

Ons onderwijs heeft een eigen kleur

Van onderwijs en onderwijsinstellingen wordt veel verwacht: grote(re) prestaties, aandacht voor verschillen tussen leerlingen en intensiever samenwerken met toeleverend en afnemend onderwijs. LMC-scholen hebben een specifieke opdracht in Rotterdam, waar het ontwikkelen van talent veel vraagt van scholen. Onderwijs is een belangrijke bouwsteen voor succes van de stad. Uitblinken in het aanpakken van achterstanden, zoals bijvoorbeeld in taalontwikkeling, is een noodzakelijke voorwaarde. Het voorkomen van uitval blijft voortdurend een aandachtspunt en doorlopende leerlijnen en een goede beroepsoriëntatie zijn daarbij van groot belang. Met verhoudingsgewijs een groot aandeel VMBO's en MAVO's heeft LMC een bijzondere opgave in het positioneren en realiseren van aantrekkelijk voorbereidend (beroeps)onderwijs, dat uitstroom naar het MBO of doorstroom naar HAVO vergemakkelijkt door goede aansluiting en een goede overdracht. Dat vakmanschap voor Rotterdam behouden blijft, moet vooral voor onze VMBO-leerlingen een perspectief zijn. Van een andere orde maar minstens zo belangrijk is dat voor de drie praktijkscholen van LMC.

De opgave voor de HAVO-VWO-scholen is zeker zo groot gelet op de ambities die alle maatschappelijke organisaties voor de Rotterdamse bevolking op de agenda plaatsen als het gaat om het vinden van aansluiting bij de landelijk gebruikelijke onderwijsniveaus.

Leerlingen van nu willen onderwijs dat rekening houdt met hun leefwereld, hun ambities en hun manier van leren. Het gebruik van nieuwe media is voor hen vanzelfsprekend en daarmee en daardoor kunnen we meer mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren helpen ontsluiten. Als werknemers van straks hebben zij een brede basis nodig en zullen ze hun leven lang blijven leren. Hun beroepen voor de toekomst bestaan vaak nu nog niet.

En ouders houden bij dit alles graag een oogje in het zeil, zij vragen betrokkenheid en inspraak, houden de school verantwoordelijk voor zaken waarvoor de vanzelfsprekendheid voor scholen niet zonder meer vanzelfsprekend is.

Ambitie

De scholen van LMC zijn herkenbaar aan het profiel dat zij hebben gekozen. Die profilering is uitgewerkt tot een heldere onderwijsvisie voor elke school. Talentontwikkeling betekent voor LMC-scholen dat er naast cognitieve ontwikkeling ook ruimte geboden wordt voor het ontwikkelen van andere talenten. LMC-scholen organiseren hun onderwijs zoveel mogelijk in dialoog met hun omgeving. Samenwerking met andere LMC-scholen is vanzelfsprekend maar ook samenwerking met scholen van andere besturen kan voor leerlingen meerwaarde opleveren. Innovatie van het onderwijsproces komt nadrukkelijker op de agenda van iedere school, net als levensbeschouwing.

Leerlingen en hun ouders ervaren onderwijs op maat en een inspirerend en motiverend leerklimaat. LMC-scholen spannen zich in om elke leerling zonder vertraging of afstromen de opleiding met succes te laten afronden, ook al werken de persoonlijke omstandigheden niet altijd mee.

We zetten in op versterking van de samenwerking tussen VMBO en MBO met het oog op het bedienen van de Rotterdamse arbeidsmarkt, het profileren van vakmanschap, het versterken van techniekonderwijs en het duurzaam organiseren van loopbaanoriëntatie en doorlopende leerlijnen. Praktijkscholen van LMC bieden leerlingen een maatschappelijk perspectief. De internationale schakelklassen zijn erop gericht om leerlingen zo goed mogelijk te laten landen in het Nederlandse onderwijssysteem.

We werken aan versterking van onze MAVO en HAVO/VWO-scholen, in samenwerking met onze collega-besturen als dat nodig is.

Resultaat

Examenresultaten zijn de eerste indicatoren voor goed onderwijs. De LMC-scholen kunnen zich meten met de landelijke -gemiddelde- resultaten op dit terrein.

Profiel en onderwijsvisie van alle scholen is in de schoolplannen uitgewerkt en onderbouwd. Het profiel is herkenbaar, voor leerlingen, ouders, omgeving en toeleverend en afnemend onderwijs en verhoudt zich goed tot het profiel van de scholen in de directe omgeving.

Scholen hebben de doelen die zij hebben geformuleerd voor hun opbrengsten gerealiseerd, in het bijzonder voor de kernvakken, taal en rekenen en werken systematisch aan de realisatie daarvan.

Maatwerk en differentiatie zijn tastbaar op alle scholen, zowel naar het voorkomen van achterstanden als het bieden van extra uitdaging. Feedback van leerlingen en ouders wordt gebruikt om onderwijs op maat vorm te geven. Gepersonaliseerd leren is -daar waar scholen dat in hun profiel hebben opgenomen- onderdeel van de ontwikkeling van de betreffende school.

LMC-scholen werken samen, gericht op uitwisseling en leren van elkaar, verbetering van het onderwijs en keuzemogelijkheden en differentiatie voor leerlingen en ouders.

Een Rotterdams VMBO-MBO arrangement geeft handen en voeten aan Vakscholen Techniek en duurzame doorlopende leerlijnen in andere beroepsdomeinen. Een passende (onderwijs)loopbaan voor onze ISK-leerlingen vraagt specifieke aandacht.

Het HAVO/VWO "op Zuid" is in samenwerking met andere, belanghebbende besturen herverkaveld. Er staan levensvatbare scholen in een van de meest kansarme gebieden van Rotterdam.

De praktijkscholen van LMC werken samen en bieden leerlingen daardoor een breed palet aan uitstroommogelijkheden.

 

Wij ondersteunen leerlingen optimaal

Begeleiding en ondersteuning van leerlingen staan bij LMC hoog in het vaandel. Er zijn goed ontwikkelde zorgstructuren en er is een uitgebreid bovenschools aanbod van voorzieningen. Twee externe ontwikkelingen vormen de belangrijkste reden voor heroriëntatie in deze beleidsperiode: de invoering van Passend Onderwijs en de decentralisatie van de jeugdzorg naar de gemeenten. Als onderdeel van het Samenwerkingsverband Koers-VO en het Samenwerkingsverband Voorne-Putten is LMC mede verantwoordelijk voor het organiseren van een dekkend netwerk van onderwijsvoorzieningen in Rotterdam en omgeving. Budgetten worden in de toekomst opnieuw verdeeld en mogelijk anders ingezet. Scholen moeten leerlingen opnemen met zwaardere problematiek en belemmeringen. De samenwerking met jeugdzorg gaat op de schop. Rotterdam zet sterk in op wijkgerichte centra voor ondersteuning. Relaties en netwerken zullen opnieuw worden vormgegeven. Voor het onderwijs blijft in deze veranderende omgeving één uitdaging de constante: onderwijs en ondersteuning versterken elkaar in het belang van de leerlingen.

Ambitie

Iedere leerling krijgt het ondersteuningsaanbod dat hij (of zij) nodig heeft om zijn schoolcarrière succesvol af te ronden. LMC-scholen hebben dit verankerd in een efficiënt georganiseerde zorgstructuur en in onderwijs dat de behoefte van de leerling volgt.

Resultaat

De ondersteuningsstructuur van LMC is opnieuw uitgewerkt en aangepast aan Passend Onderwijs en decentralisatie van de jeugdzorg. Een Orthopedagogisch Didactisch Centrum (OPDC) zoals dat in 2014/2015 wordt gevormd door de besturen van BOOR, CVO en LMC2 is daarin onmisbaar.
Onze scholen bieden leerlingen plaats en ondersteuning conform de criteria die in het samenwerkingsverband zijn afgesproken. Zij helpen elkaar bij de opvang van leerlingen die hun leerloopbaan niet meer voort kunnen zetten op hun oorspronkelijke school.
Onze scholen stellen zich doelen ten aanzien van het leveren van ondersteuning en adaptief onderwijs aan leerlingen en werken daarnaar.

 

Wij werken voortdurend aan verbetering

Er worden hoge eisen gesteld aan onderwijsorganisaties, zowel naar prestaties als naar de kwaliteit van processen. Scholen moeten transparant zijn over hun opbrengsten en benchmarking begint gewoon te worden. Verantwoording afleggen en voortdurend werken aan verbetering is de maat. De eisen van de overheid aan scholen zijn in het nieuwe waarderingskader van de inspectie verder uitgebreid. Een eigen meetlat voor kwaliteit is eigenlijk gewenst.

Tegelijkertijd is er in Rotterdam een problematiek van zwakke scholen. Een aantal scholen - waaronder ook van LMC - heeft nog veel moeite om te voldoen aan de vereisten van de inspectie. Het blijkt bovendien lastig, ook in Rotterdam, om te voorkomen dat scholen (tijdelijk) zwak worden volgens de normen van de Inspectie.

Ambitie

LMC kent geen zwakke scholen of afdelingen meer volgens de normen van de Inspectie. Als een school al zwak wordt volgens die normen, zijn directie en bestuur in staat om dat vroegtijdig te onderkennen en dat binnen een jaar te herstellen.

LMC ontwikkelt eigen kwaliteitsbeleid, houdt natuurlijk rekening met het waarderingskader van de Inspectie maar neemt daarmee geen genoegen. Op onze scholen is sprake van een continue cyclus van feedback en verbetering en van instrumentarium dat dit ondersteunt. Leerlingen, medewerkers, ouders en partners in de omgeving worden door scholen betrokken bij hun kwaliteitszorg.

We willen dat scholen zich blijven afvragen wat goed is maar beter kan. Dat we daarbij de conclusie trekken dat excellentie een doel voor iedere school zou moeten zijn, ligt voor de hand.

Resultaat

In 2018 beschikt LMC over een goed werkende kwaliteitscyclus en een uitgewerkt kwaliteitszorgsysteem en ondersteunend instrumentarium, met als kernonderdelen collegiale visitatie en zelfevaluatie. Daarvoor beschikt de organisatie uiteraard over betrouwbare, tijdige en op de behoefte toegesneden managementinformatie.

Er zijn geen zwakke afdelingen volgens de normen van de onderwijsinspectie en op grond van de tevredenheidsmetingen concluderen we dat leerlingen en ouders tevreden zijn over de LMC-scholen.

LMC ontwikkelt zich tot kwaliteitskeurmerk.

Top