Visie en meerjarenbeleid 2014 - 2018

Visie en opdracht

LMC2: Leren Leven, Menselijk en op Maat, Collegiaal en Coöperatief

In ons beeldmerk is wit de verbeelding van de verbinding, dat wat onderwijs en organisatie, medewerkers en leerling bij elkaar houdt. We vatten er de visie, de opdracht maar ook de manier waarop we sturing willen geven én onze kernwaarden onder. En daarmee leggen we het fundament voor de LMC-organisatie.

De missie

Goed onderwijs, dat is waar de LMC-scholen zich verantwoordelijk voor voelen. Goed onderwijs, onderwijs dat niet alleen en vanzelfsprekend voldoet aan de algemeen aanvaarde norm van onze maatschappij maar ook en vooral rekening houdt met wat de Rotterdamse leerling nodig heeft. Of het nu om de cognitieve of de sociale vaardigheden gaat, om een leerling uit een achterstandswijk of een uit een meer bevoorrecht deel van de stad, of het nu om denkers of om doeners gaat. Goed onderwijs, dat toeleidt naar vervolgonderwijs, of naar de arbeidsmarkt.

De visie

We geven inhoud aan onze opdracht op basis van waarden die we hebben meegekregen vanuit de veelsoortige, veelal religieuze bouwstenen die het fundament voor de LMC-organisatie vormden. Verbinding en respect, openheid en oog voor elkaar, verantwoordelijkheid en professionaliteit, integriteit, zorgvuldigheid en loyaliteit gaan hand in hand, zijn de woorden waardoor we ons laten inspireren en motiveren. We zetten in op excellentie, voor de hoog- én voor de minder begaafde leerlingen en we willen dat levensbeschouwelijke vraagstukken en zingeving in het beleid van de scholen de aandacht krijgen die ze verdienen.

We halen het beste uit de leerlingen door ze te leren leren, door kritisch naar zichzelf en elkaar, naar de omgeving te kijken. We willen ze meegeven dat veel maar niet alles vanzelf gaat, dat je verschillende wegen naar hetzelfde doel kunt bewandelen en dat van ieder mens een betekenisvolle bijdrage aan de samenleving wordt gevraagd. We willen dat de ruimte voor de kleine én de grote ambitie wordt gevoeld en gewaardeerd.

We hanteren daarbij een aanpak waarbij strengheid en duidelijkheid, maatwerk en resultaat altijd samengaan met een positieve benadering, met de wil om te leren, met oog voor creativiteit en culturele waarden. We willen dat terugzien in houding en gedrag van leerlingen die onze scholen verlaten. Maar we willen dat ook terugzien in houding en gedrag van alle collega's die in de LMC-scholen werkzaam zijn. We denken dat we onze visie het beste gestalte kunnen geven door kleinschaligheid als handelsmerk te kiezen, niet alleen omdat de kenmerken van de Rotterdamse leerling daar om vragen maar ook omdat we zo een breed palet aan profielen voor onze scholen mogelijk maken. Kleinschaligheid maakt ons onderwijs en onze vestigingen persoonlijk.

Besturingsfilosofie

De LMC-scholen zijn onze visitekaartjes en uithangborden. Onze leerlingen en hun ouders* kiezen voor scholen, net als onze medewerkers. Die opvatting staat centraal in onze besturingsfilosofie en leidt tot een zoektocht naar de kaders waarbinnen de scholen autonoom zijn. Dat daarbij verantwoordelijkheid en verantwoording hoort, dat daarbij CvB en directies prestatieafspraken vastleggen en dat daarbij een goed functionerend ondersteuningsapparaat hoort, dat is allemaal vanzelfsprekend.

LMC is in die besturingsfilosofie ons bestuurlijke merk, de schakel met externe partijen als gemeente, rijk, onderwijsinspectie en onze onderwijspartners in stad en regio. LMC ondersteunt scholen en daagt ze uit om het beste in de leerlingen, de medewerkers en de organisatie naar boven te brengen. LMC draagt in deze context de eindverantwoordelijkheid voor alles wat in de organisatie gebeurt en streeft er naar om als "keurmerk" te worden gezien.

*Uiteraard kunnen dat ook verzorgers zijn.

Top